Menu más alto





Estás en: Inicio / El Blog de la BC / El Pessebre: text de Joan Alavedra, música de Pau Casals


Right menu

Lu Ma Mi Ju Vi Do
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Etiquetas



El Pessebre: text de Joan Alavedra, música de Pau Casals

El 27 de gener de 1939, Joan Alavedra, la seva dona i els seus dos fills, la Maria i el Macià, van creuar a peu els Pirineus de camí a l’exili. Dins la maleta que duia la Maria durant la travessa hi havia un poema que el seu pare li havia escrit cinc anys enrere, el “Poema del Pessebre”. En ell, Joan Alavedra feia parlar les figures del pessebre en un llenguatge entenedor per a una nena de 5 anys: el pescador, la filadora, la mula, el bou, els camells…

[Poema del Pessebre]. 1943. Top. 096 Ala Fol

[Poema del Pessebre]. 1943. Top. 096 Ala Fol

Arribats a França, Joan Alavedra i la seva família es van instal·lar a Prats de Molló, tot seguit a París i finalment a Prada de Conflent, on van compartir casa amb Pau Casals durant 10 anys. Va ser en aquest punt de trobada on el músic va conèixer amb profunditat el text del poema i va començar a compondre la música del que havia de ser un gran oratori dedicat a la pau: “El Pessebre”.

[Poema del Pessebre]. 1943. Top. 096 Ala Fol

[Poema del Pessebre]. 1943. Top. 096 Ala Fol

Tot i que la intenció de Pau Casals era fer la primera audició d’“El Pessebre” al monestir de Montserrat, l’estrena mundial va tenir lloc a Acapulco (Mèxic) el 24 de desembre de 1960 sota la batuta del mateix compositor. I per què a Mèxic? Doncs perquè, en paraules de Casals, Mèxic era el lloc del món on, després de Catalunya, hi havia més catalans.

Després de l’èxit aconseguit al primer concert, Pau Casals va continuar dirigint l’oratori any rere any arreu del món: Nova York, San Juan de Puerto Rico, Berlín, Londres, Buenos Aires, Jerusalem, Roma, etc…  

No va ser, però, fins al desembre de 1967 que per primera vegada un escenari català –en aquest cas, el Palau de la Música Catalana- va acollir aquest oratori. A partir d’aleshores, els concerts a Catalunya es van anar succeint, sent el de Montserrat, el 15 juliol de 1970, un dels més emotius.

L’oratori està format per un pròleg i quatre parts que descriuen l’Anunciació als pastors, l’arribada dels Reis d’Orient, el pessebre i l’Adoració. Posa punt i final a la partitura el “Glòria”, un cant a Déu ple d’intencions:

“Glòria a Déu! Cantem! Glòria en l’altura!
Glòria a Déu i a tota criatura!
Pau a la terra!
Mai més cap guerra!
Mai més pecat!
Pau als homes de bona voluntat!
Pau!”

Iris Torregrossa
Servei d'Accés i Obtenció de Documents

 

Més informació

Enregistraments sonors d’El Pessebre al catàleg de la BC: http://cataleg.bnc.cat/search~S13*cat/X?PESSEBRE+CASALS+SONOR&searchscope=13&SORT=DX
Fons fotogràfic de Pau Casals a la BC: http://www.bnc.cat/Fons-i-col-leccions/Cerca-Fons-i-col-leccions/Casals-Pau
Fons de l’Orquestra Pau Casals a la BC:  http://www.bnc.cat/Fons-i-col-leccions/Cerca-Fons-i-col-leccions/Orquestra-Pau-Casals

Comentarios