Albert Ràfols Casamada i Maria Girona: diàlegs íntims

Albert Ràfols Casamada i Maria Girona: diàlegs íntims

Fecha inicio: 20/06/2019 Fecha final: 20/07/2019

Lugar: Espai Zero

Horario: De dilluns a divendres, de 9 h a 20 h. Dissabtes, de 9 h a 14 h

Comisariado: Sílvia Ferrer i M. Mercè Riera, Unitat Gràfica
Isabel Gàlvez i Anna Nicolau, Secció de Manuscrits

Vídeo de l'exposició

Albert Ràfols Casamada (Barcelona, 1923-2009) i Maria Girona (Barcelona, 1923-2015), pintors catalans, es van conèixer a l’Acadèmia Tàrrega a Barcelona el 1945, on començaren la seva faceta artística. Tots dos venien d’un entorn familiar procliu a l’art i a la cultura: el pare d’Albert era pintor i Rafael Benet, oncle de Maria, pintor i crític d’art de referència. En aquest ambient artístic i havent begut de les aigües del Noucentisme, van iniciar la seva trajectòria en un context de postguerra.
Avançats al seu temps, gris i decadent, van fugir d’un ambient convencional i acadèmic i buscaren nous camins artístics. Fou així com començà el grup Els Vuit, on es parlava de pintura, escultura, música i literatura.
En aquesta època, les sales d’art van tenir un paper clau, i les Galeries Pictòria —que acolliren l’exposició col·lectiva d’Els Vuit el setembre de 1946— són un referent i un punt de trobada per a una nova generació d’artistes. També participaren en els Salons d’Octubre, plataforma que donava veu a diferents opcions plàstiques del moment, reivindicant l’art com a activitat no comercial.
L’any 1949 van guanyar una beca que concedia el Cercle Maillol, de l’Institut Francès, i entre el 1950 i el 1954 feren diferents estades a París, on participaren en el moviment artístic i cultural. A poc a poc es van anar definint per camins artístics diferenciats.
A partir dels anys 50, Albert Ràfols Casamada es decantà cap a l’abstracció i el cromatisme mentre que Maria Girona continuà amb una pintura figurativa de tons suaus i mediterranis. Amb tot, s’aprecien semblances, compenetració i temàtiques similars dins de la diversitat: la finestra, les natures mortes, el paisatge i la tècnica del collage. Uns mateixos temes i entorns, un mateix viatge: Calaceit, Cadaqués, Capellades, París... vistos des de diferents perspectives.
El 1967, instal·lats ja a Barcelona, crearen Eina, Escola de Disseny, amb voluntat d’obertura, canvi pedagògic i esperit crític. És en aquest context que apareix la revista d’art i literatura Ampit: poètiques possibles.
Més enllà de la faceta plàstica, també eren artistes de la paraula i la poesia visual, amb una profunda sensibilitat que queda reflectida en la seva filosofia i experimentació pel que fa a textures, formes, tipografies, materials i gammes de colors.
La Biblioteca de Catalunya conserva el fons dels artistes ingressat per donatiu entre els anys 2015 i 2016.

_________________________________________________________________________________________________ 

Crear i viure. Pintors ara - Adéu a Ràfols-Casamada (RTVE)

 Benvinguts - Entrevista a Maria Girona (RTVE)

Entrevista a Albert Ràfols Casamada (Associació Col·legial d'Escriptors de Catalunya)

Mapa de les exposicions d'Albert Ràfols Casamada i Maria Girona

Volver