Projecte d’enquadernació de Santiago Brugalla per l’obra Ars amatoria de Publi Ovidi Nasó

Moltes vegades quan mirem una enquadernació de Santiago Brugalla tenim la sensació de veure una obra compacta, molt ben executada, i que tots els elements que hi apareixen no estan posats a l’atzar, sinó que formen part d’un estudi  meticulós de tota la composició.

Amb el fons  del Taller Brugalla adquirit per la Biblioteca de Catalunya tenim l’oportunitat d’observar tot el procés anterior a la realització de l’enquadernació, ja que, juntament amb altres materials, han arribat molts dels projectes d’enquadernacions que es van realitzar des del seu taller. Actualment s’està processant tot aquest material i es va posant a disposició dels usuaris per a la seva investigació i estudi.

Entre els projectes n’hi ha de diferents nivells, enquadernacions més corrents i grans enquadernacions artístiques, algunes de les quals només s’han pogut contemplar en exposicions ja que formen part de col·leccions particulars.

Un d’aquests exemples és el cas de l’enquadernació d’una obra de Publi Ovidi  L’art d’aimer publicada a París el 1935, i que forma part de la biblioteca privada de Bartolomé March Servera de Madrid. Aquesta obra va ser exhibida a l'exposició de la Biblioteca Nacional “La encuadernación artística española actual”, realitzada a Madrid, al febrer-abril de 1986. El projecte d’aquesta enquadernació forma part del fons de la Biblioteca de Catalunya.

 

Publi Ovidi. L'art d'aimer. Enquadernació Brugalla

Publi Ovidi. L'art d'aimer. Enquadernació Brugalla

El projecte es compon dels dissenys del pla davanter i posterior, diferents versions del llom amb la composició de les lletres del títol. Les composicions dels filets d’or, amb el número corresponent a la paleta o al filet de la col·lecció de ferros del taller per tal de facilitar la seva execució. Els estudis de la composició, formes i colors dels diferents mosaics que componen l'enquadernació. Un total de 56 dibuixos que documenten pas a pas tot el procés creatiu d’aquesta enquadernació des d’esbossos inicials fins a les plantilles definitives.

Enquadernació Brugalla

Projecte d'enquadernació Brugalla

Enquadernació Brugalla

Projecte d'enquadernació Brugalla

Enquadernació Brugalla

Projecte d'enquadernació Brugalla

Pilar Estrada
Unitat Gràfica

Comentaris

Ovidi

És un privilegi que el mateix artista completi la informació! La veritat és que el fons ha arribat molt ben organitzat, tot hi tractant-se de material molt divers.

Gràcies!

Es per a mi una gran satisfacció trobar-me amb aquest comentari de la senyora Pilar Estrada sobre la meva enquadernació del llibre “L’art d’aimer “ de Ovidi, enquadernació que tinc en gran estima pels records que em venen a la memòria sobre el procés de treball que va suposar per a mi. Agraeixo molt, doncs, aquest interès i la atenció que hi ha posat la senyora Estrada. Essent aquest llibre una edició moderna , em vaig plantejar elaborar un disseny original , esbrinant en el contingut del text i cercant idees que em conectessin amb l’esperit de l’obra.

Fa falta una absoluta entrega i domini d’aquest art d’embellir els llibres, per trobar un camí estimulant de creació.També és necessària una gran disciplina i un rigorós aprenentatge ; ambdues coses les vaig rebre del mestratge excepcional del meu pare.
Veure aquest llibre enquadernat fa tants anys em transporta en aquell taller tan estimat i em fa reviure un somni del qual no voldria despertar...

Malgrat que produeix un cert “xoc” reveure les obres del passat sobretot quan m’arriben entre les mans, em plau examinar de nou “com si ho veiés per primera vegada”, o bé ho examinés amb ulls aliens . Potser ara cambiaria algunes coses...





Ovidi

Gràcies per completar la informació!

L'art d'aimer, d'Ovidi

Felicitats Pilar! Quina feinada! El llibre enquadernat per Santiago Brugalla fou editat per Gonin Frères, Paris et Lausanne, 1935, i il•lustrat per Aristide Maillol (Banyuls-sur-mer, 1861-1944), amb litografies en sèpia i negre, i boixos, lletres i culs de llàntia. Anys després de que Santiago Brugalla comencés la col•laboració al taller del seu pare, durant la dècada dels 60 del segle XX, va ser un clar referent no només per al seu pare sinó per a tota una nova generació d’enquadernadors. Santiago Brugalla s’inspirà no només en les arts decoratives sinó en l’arquitectura, i la decoració per a l’enquadernació d’aquest llibre està clarament inspirada en l’obra de Gaudí. Relleus, colors i baixos relleus omplen les seves enquadernacions. Aquesta, feta sobre pell marroquí de color blau, evoca l’època del poeta llatí, barrejant les lletres del seu nom en mosaic color taronja, amb alts relleus, suggeridores de les ceràmiques de Gaudí, que ens parlen dels carrers sinuosos de l’època d’Ovidi. Les guardes de camussa també són en relleu i la signa “BRUGALLA” a la contratapa anterior. L’enquadernació es conserva a la Fundació Bartolomé March Servera de Palma de Mallorca.