2. Organització i forma de gestió dels serveis
2.1. Qui som?
La responsabilitat sobre la prestació dels serveis de la carta és de la Biblioteca de Catalunya. La Llei 4/1993, de 18 de març, del sistema bibliotecari de Catalunya, estableix que la Biblioteca de Catalunya és la biblioteca nacional. Va ser creada el 1907, com a biblioteca de l’Institut d’Estudis Catalans, i el 1914 es va obrir al públic.
2.2. Què fem?
La Biblioteca de Catalunya té com a missió recollir, conservar i difondre la producció bibliogràfica catalana i la relacionada amb l'àmbit lingüístic català, vetllar per la conservació i la difusió del patrimoni bibliogràfic i mantenir la condició de centre de consulta i recerca científica de caràcter universal, tant en el context analògic com digital.
La Biblioteca ofereix a tothom la possibilitat de visitar les seves exposicions, assistir als actes i contemplar les naus gòtiques des del vestíbul de la Biblioteca. Així mateix, tothom qui tingui interès a consultar els fons de la Biblioteca pot accedir-hi, registrant-se prèviament.
La seva estructura i organigrama, així com alguns dels serveis que ofereix, adreçats a professionals de diferents sectors, com són la gestió del dipòsit legal, la de l’ISSN i la normalització bibliogràfica, estan regulats per diferent normativa i legislació.
L’objecte d’aquesta carta són els serveis generats per la Biblioteca adreçats a la ciutadania.
2.3. Com ho fem?
La Biblioteca de Catalunya per prestar els seus serveis s’estructura en unitats, serveis i àrees: les unitats Bibliogràfica, Gràfica, la de Sonors i Audiovisuals i l’Hemeroteca; els serveis d’Accés i Obtenció de Documents, d’Adquisicions, d’Emmagatzematge, de Preservació i Conservació; les àrees de Tecnologia de la Informació, Difusió i Digitalització; i l'Arxiu Joan Maragall.
Les unitats són les responsables de la gestió de la col·lecció de la biblioteca segons la tipologia documental. Els serveis i les àrees són transversals a les unitats, i els donen suport per dur a terme la missió de la biblioteca. Entre totes les unitats, serveis i àrees es gestionen els serveis que la Biblioteca de Catalunya presta a la ciutadania.
Quant al finançament de la Biblioteca de Catalunya, el 98-99% dels ingressos procedeixen del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i l’1-2% restant són ingressos obtinguts per la venda de publicacions, les reproduccions de documents i les taxes.
Facebook de la biblioteca Twitter de la biblioteca Flickr de la biblioteca Tagpacker de la biblioteca Canal Youtube de la biblioteca Pinterest de la biblioteca Instagram de la biblioteca