Biblioteca de Catalunya >> MARC >> Bibliogràfic >> 00X >> 007 >> 007 (Pel·lícula cinematogràfica)

007 - Pel·lícula cinematogràfica (R)


MARC 21 Bibliogràfic - Complet
Octubre 2009

Indicadors i codis de subcamp
Aquest camp no té ni indicadors ni codis de subcamp; els elements es defineixen per la seva posició.
Posicions dels caràcters
00 - Categoria de material
m - Pel·lícula cinematogràfica

01 - Designació específica de material
c - Pel·lícula en cartutx
f - Pel·lícula en casset
o - Rotlle de pel·lícula
r - Bobina de pel·lícula
u - Sense especificar
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

02 - Sense definir
# - Sense definir

03 - Color
b - Blanc i negre
c - Multicolor
h - Acolorit a mà
m - Mixt
n - No aplicable
u - Desconegut
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

04 - Format de presentació de la pel·lícula cinematogràfica
a - Obertura estàndard de so (fotograma reduït)
b - No anamòrfic (pantalla ampla)
c - 3D
d - Anamòrfic (pantalla ampla)
e - Altres formats panoràmics
f - Obertura estàndard de silenci (fotograma complet)
u - Desconegut
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

05 - So incorporat en el material o separat
# - Sense so (mut)
a - So incorporat
b - So separat
u - Desconegut
| - Cap intenció de codificar

06 - Suport sonor
# - Sense so (mut)
a - Banda sonora òptica en pel·lícula cinematogràfica
b - Banda sonora magnètica en pel·lícula cinematogràfica
c - Cinta sonora magnètica en cartutx
d - Disc sonor
e - Cinta sonora magnètica en bobina
f - Cinta sonora magnètica en casset
g - Banda sonora òptica i magnètica en pel·lícula cinematogràfica
h - Cinta de vídeo
i - Videodisc
u - Desconegut
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

07 - Dimensions
a - 8 mm estàndard
b - Super-8 mm/single 8 mm
c - 9,5 mm
d - 16 mm
e - 28 mm
f - 35 mm
g - 70 mm
u - Desconegut
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

08 - Configuració dels canals de reproducció del so
k - Mixt
m - Monofònic
n - No aplicable
q - Quadrifònic, multicanal o circular
s - Estereofònic
u - Desconegut
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

09 - Elements de producció
a - Còpia de treball
b - Talls
c - Descarts
d - Copió diari
e - Bandes de mescles
f - Bandes de rètols/rotlles d'intertítols
g - Rotlles de producció
n - No aplicable
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

10 - Polaritat
a - Positiva
b - Negativa
n - No aplicable
u - Desconegut
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

11 - Generació
d - Duplicat
e - Còpia mestra
o - Original
r - Còpia de referència/còpia de visionat
u - Desconegut
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

12 - Suport de la pel·lícula
a - Suport de seguretat, sense determinar
c - Suport de seguretat, acetat sense determinar
d - Suport de seguretat, diacetat
i - Suport de nitrat
m - Suport mixt (de nitrat i de seguretat)
n - No aplicable
p - Suport de seguretat, polièster
r - Suport de seguretat mixta
t - Suport de seguretat, triacetat
u - Desconegut
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

13 - Categories de color específiques
a - 3 capes de color
b - 2 colors, banda única
c - 2 colors sense determinar
d - 3 colors sense determinar
e - 3 bandes, color
f - 2 bandes, color
g - Banda vermella
h - Banda blava o verda
i - Banda cian
j - Banda magenta
k - Banda groga
l - S E N 2
m - S E N 3
n - No aplicable
p - To sèpia
q - Altres tons
r - Tintada
s - Tenyits i virats
t - Estergit
u - Desconegut
v - Acolorit a mà
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

14 - Classe de color del material o de la còpia
a - Còpies per transferència del colorant embegut
b - Material de tres capes
c - Material de tres capes, decoloració baixa
d - Material doble
n - No aplicable
u - Desconegut
z - Altres
| - Cap intenció de codificar

15 - Estat de deteriorament
a - Cap d'aparent
b - Nitrat: olor sospitosa
c - Nitrat: olor pudenta
d - Nitrat: marronós, descoloriment, color fos, polsós
e - Nitrat: enganxós
f - Nitrat: espumós, bombolles, butllofes
g - Nitrat: quallat
h - Nitrat: pols
k - Sense nitrat: deteriorament detectable
l - Sense nitrat: deteriorament avançat
m - Sense nitrat: desastre
| - Cap intenció de codificar

16 - Completesa
c - Completa
i - Incompleta
n - No aplicable
u - Desconegut
| - Cap intenció de codificar

17-22 - Data d'inspecció de la pel·lícula cinematogràfica

DEFINICIÓ I ABAST DEL CAMP

Quan el camp 007/00 conté el codi m, conté informació codificada específica sobre les característiques físiques d'una pel·lícula cinematogràfica.


PAUTES PER A L'APLICACIÓ DELS DESIGNADORS DE CONTINGUT

POSICIONS

00 - Categoria de material
m - Pel·lícula cinematogràfica
Codi alfabètic d'un caràcter que indica que la categoria de material a la qual pertany el document és pel·lícula cinematogràfica que es defineix com una sèrie d'imatges fixes sobre pel·lícula, amb so o sense, dissenyades per a ser projectades en una successió ràpida per tal de produir l'efecte òptic de moviment. El caràcter de farciment (|) no està permès en aquesta posició.

01 - Designació específica de material
Classe específica de pel·lícula cinematogràfica a la qual pertany el document, per exemple, una bobina de pel·lícula.
c - Pel·lícula en cartutx
Encapsada en un cartutx que té els extrems units per formar una baga que proporciona una reproducció sense rebobinat.
f - Pel·lícula en casset
Encapsada en una casset que es passa i es rebobina de bobina a bobina.
o - Rotlle de pel·lícula
Pel·lícula que no està enrotllada en una bobina, o en cartutx, etc.
r - Bobina de pel·lícula
Bobina oberta de pel·lícula cinematogràfica dissenyada per al seu ús amb un projector que té la seva pròpia bobina de recepció.
Inclou la pel·lícula amb banda sonora pensada per acompanyar imatges que no hi són presents.
u - Sense especificar
La designació específica de material per a pel·lícula cinematogràfica no s'especifica.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat.
| - Cap intenció de codificar

02 - Sense definir
Conté un blanc (#) o un caràcter de farciment (|).

03 - Color
Característiques de color d'una pel·lícula cinematogràfica.
b - Blanc i negre
Impresa o executada en blanc i negre.
c - Multicolor
Impresa o executada en més d'un color. Usat per als processos fotogràfics en color.
h - Acolorit a mà
Pel·lícula cinematogràfica, produïda per impressió o per un procés fotogràfic, acolorida a mà. Rarament usat amb pel·lícules comercials ja que normalment no es publiquen acolorides a mà.
m - Mixt
L'obra o recull és una combinació de blanc i negre, multicolor, coloració manual, i/o altres imatges.
n - No aplicable
Les característiques de color no són aplicables perquè el document no té imatges.
Usat, per exemple, quan el document descrit és una banda sonora pensada per acompanyar imatges visuals que no hi són presents en realitat.
u - Desconegut
Les característiques de color de la pel·lícula cinematogràfica són desconegudes.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat (per exemple, virats, acolorits, tenyits, etc.).
| - Cap intenció de codificar

04 - Format de presentació de la pel·lícula cinematogràfica
Format de presentació de les pel·lícules cinematogràfiques.
La pantalla ampla s'indica normalment amb termes com ara Techniscope, Todd-AO, Super-Panavision, etc.
a - Obertura estàndard de so (fotograma reduït)
Usat per formats de pantalla no ampla.
Inclou totes les estàndard amb so de 35 mm, 16 mm, i super-8 mm. S'ha d'utilitzar fins i tot en les pel·lícules mudes en què s'ha deixat un espai per a la inclusió de la banda sonora, és a dir, on s'ha retallat un fotograma complet de pel·lícula cinematogràfica muda per deixar-hi espai per a la banda sonora.
b - No anamòrfic (pantalla ampla)
Efecte de pantalla ampla sense compressió de la imatge òpticament o sense el requeriment d'utilització de tècniques de projecció especials.
El procés de pantalla ampla no anamòrfica està associat principalment al format de la pel·lícula de 35 mm o superior en què la imatge sobre la pel·lícula és natural (no comprimida òpticament) i l'alçada del fotograma és menor, que s'amplia amb la projecció sobre una pantalla ampla i mitjançant l'ús de lents normals i amb la placa d'obertura apropiada per donar la proporció requerida.
c - 3D
Pel·lícules que obtenen l'efecte tridimensional original mitjançant l'ús de dos projectors que superposen dues imatges de la pel·lícula sobre la pantalla (generalment una pantalla ampla). S'associa generalment a la pel·lícula de 35 mm. Les lents polaritzades que porten els visors ajuden a crear la impressió de profunditat i dimensió.
d - Anamòrfic (pantalla ampla)
Pel·lícules que obtenen l'efecte de pantalla ampla mitjançant l'ús d'una imatge que es comprimeix òpticament o s'estreny horitzontalment. Després s'amplia per corregir les proporcions de la projecció en una pantalla ampla amb l'ús de lents especials que donen una ampliació lateral major que la vertical. Va ser introduït i adoptat per al seu ús comercial el 1953 amb el nom de Cinemascope, i li seguiren el Techniscope (1963), Naturama, Panavision, etc. També usat amb la pel·lícula de 16 mm que empra aquest procés.
e - Altres formats panoràmics
Qualsevol altre procés de pantalla ampla no cobert pels altres codis. Inclou Cinerama, Viterama, Cinemiracle, Circarama i altres formats que aconsegueixen l'efecte de pantalla ampla tot i l'ús d'una projecció simultània d'imatges separades sobre pantalles molt grans, de vegades pantalles corbades profundament, mitjançant l'ús de multiprojectors que construeixen la imatge projectada amb una sèrie d'imatges generalment l'una al costat de l'altra.
f - Obertura estàndard de silenci (fotograma complet)
Pel·lícula de 35 mm sobre la qual la imatge exposada té aproximadament l'amplada de l'espai entre les perforacions del fotograma.
Format estàndard de les pel·lícules mudes entre 1899 fins els darrers anys 1920 quan les pel·lícules sonores van ser introduïdes i la mida del fotograma va reduir-se per encabir la banda sonora.
u - Desconegut
Format de presentació de la pel·lícula cinematogràfica desconegut.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat. Un exemple d'això és el format Imax de 70 mm, que és un format no rectangular, circular de 180 graus i d'ús limitat que no està estandarditzat. L'Imax pot no ser considerat tècnicament format de pantalla ampla perquè no té aquest factor, però aconsegueix l'efecte de pantalla ampla.
| - Cap intenció de codificar

05 - So incorporat en el material o separat
Indica si el so del document és incorporat en el document o no ho és.
# - Sense so (mut)
a - So incorporat
Usat sempre que es codifica una banda sonora separada que és físicament part de la pel·lícula (per exemple, una banda magnètica en el marge del suport de la pel·lícula).
b - So separat
El so està en un suport separat, dissenyat per acompanyar les imatges (per exemple, una casset).
u - Desconegut
La presència o absència de so en el document és desconeguda.
| - Cap intenció de codificar

06 - Suport sonor
Suport específic usat per a contenir el so del document (tant si el so està incorporat en el document mateix com si està en forma de material d'acompanyament).
Usat conjuntament amb la informació codificada de 007/05 (So incorporat en el material o separat) i de 007/07 (Dimensions). Típicament els contenidors de so són: 1) banda òptica i/o magnètica en bobina de pel·lícula o encapsada en una casset o en un cartutx; 2) cinta d'àudio o de vídeo que pot estar en una bobina o encapsada en una casset o en un cartutx; i 3) disc sonor o vídeodisc.
# - Sense so (mut)
El so no hi és present (això és, el document està pensat per ser mut).
a - Banda sonora òptica en pel·lícula cinematogràfica
El so que acompanya la pel·lícula cinematogràfica és contingut en una banda òptica que és part de la pel·lícula. El so òptic és el procés més comunament usat per a les pel·lícules de 16 mm i de 35 mm.
b - Banda sonora magnètica en pel·lícula cinematogràfica
El so que acompanya la pel·lícula cinematogràfica és contingut en una banda magnètica separada que és part de la pel·lícula. Les pel·lícules cinematogràfiques de 70 mm inclouen sovint bandes sonores magnètiques.
c - Cinta sonora magnètica en cartutx
El so que acompanya un document és contingut en un cartutx de cinta magnètica d'àudio.
d - Disc sonor
El so que acompanya un document és contingut en un disc sonor. Els discs sonors inclouen enregistraments fonogràfics de vinil de 7, 10 i 12 in (17,5, 25, 30 cm) i discs compactes de 4 ¾ in (12 cm).
e - Cinta sonora magnètica en bobina
El so que acompanya un document és contingut en una bobina de cinta sonora magnètica
f - Cinta sonora magnètica en casset
El so que acompanya un document és contingut en una casset de cinta d'àudio magnètica.
g - Banda sonora òptica i magnètica en pel·lícula cinematogràfica
El so que acompanya una pel·lícula cinematogràfica és contingut en una banda sonora òptica i magnètica.
h - Cinta de vídeo
El so que acompanya un document s'inclou com a part d'una cinta de vídeo. Ordinàriament la cinta de vídeo no s'utilitza per enregistrar només so.
i - Videodisc
El so que acompanya un document s'inclou com a part d'un videodisc. Ordinàriament els videodiscs no s'utilitzen per enregistrar només so. S'ha de fer la distinció entre videodiscs (per exemple, videodiscs de lector làser de 12 in que inclouen informació de vídeo) i els discs compactes que s'utilitzen per enregistrar només so (per exemple, discs compactes d'àudio de 4 ¾ in). La tecnologia per enregistrar físicament vídeo o àudio en sistemes de discos digitals és la mateixa.
u - Desconegut
Suport del so desconegut.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat.
| - Cap intenció de codificar

07 - Dimensions
Amplada de la pel·lícula cinematogràfica.
Només s'han d'utilitzar els codis que expressen exactament les mesures del document tal com es donen en la descripció física. Si no hi ha el codi exacte, s'utilitza el codi z.
a - 8 mm estàndard
L'amplada de la pel·lícula cinematogràfica és 8 mm estàndard. Les pel·lícules cinematogràfiques amb el terme Mauer 8mm, s'anoten com a codi z.
b - Super-8 mm/single 8 mm
L'amplada de la pel·lícula cinematogràfica és super-8 mm. La single 8 mm és l'equivalent japonès de la pel·lícula super-8 mm.
c - 9,5 mm
L'amplada de la pel·lícula cinematogràfica és 9,5 mm.
d - 16 mm
L'amplada de la pel·lícula cinematogràfica és 16 mm.
e - 28 mm
L'amplada de la pel·lícula cinematogràfica és 28 mm.
f - 35 mm
L'amplada de la pel·lícula cinematogràfica és 35 mm.
g - 70 mm
L'amplada de la pel·lícula cinematogràfica és 70 mm.
u - Desconegut
Les dimensions són desconegudes.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat.
| - Cap intenció de codificar

08 - Configuració dels canals de reproducció del so
La configuració dels canals de reproducció del so per a la part del so de la pel·lícula cinematogràfica.
S'ha de codificar basat en una indicació clara de la reproducció prevista. Aquests codis no fan referència a la configuració dels canals de reproducció del so enregistrat originalment, a no ser que els canals estiguin pensats per estar tots disponibles en la reproducció.
k - Mixt
Hi ha disponible més d'una configuració dels canals de reproducció del so en una sola pel·lícula cinematogràfica.
Un exemple seria una pel·lícula amb totes dues bandes sonores, l'òptica monofònica i la magnètica esterofònica.
m - Monofònic
Configurat per ser reproduït en sol canal.
n - No aplicable
La pel·lícula és muda o no té so, o el so està en un suport separat (007/05 conté el codi b).
La configuració dels canals de reproducció del so per a una banda sonora separada s'ha de descriure en una altra 007 que representa l'enregistrament del so del material d'acompanyament (per exemple, el so en una casset).
q - Quadrifònic, multicanal o circular
Configurat per ser reproduït en més de dos canals. S'utilitza aquest codi per a les bandes de so Dolby surround i altres tècniques multicanal.
s - Estereofònic
Configurat per ser reproduït en dos canals separats. S'utilitza quan el suport no és monofònic i quan no és possible esbrinar si les diferents fonts de la reproducció estan disponibles o previstes.
u - Desconegut
La configuració dels canals de reproducció del so és desconeguda.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat.
| - Cap intenció de codificar

09 - Elements de producció
Indica el tipus de material de la pel·lícula, ja sigui part d'una producció completa, un element preliminar de producció, o un element de postproducció.
Els materials descrits en aquesta posició no representen una obra completa (això és, una pel·lícula acabada).
a - Còpia de treball
Còpia del metratge de la càmera original que s'edita a un alt nivell per a obtenir la versió final.
b - Talls
Seccions de plans sobrers després que els seleccionats han estat incorporats a la còpia de treball.
c - Descarts
Preses de plans rebutjades en l'edició de la pel·lícula.
d - Copió diari
Primera còpia positiva de laboratori de les preses de plans del dia anterior.
També s'anomena còpia positiva.
e - Bandes de mescles
Bandes sonores separades que es combinen per produir la banda sonora final de la pel·lícula.
Les bandes de mescles poden incloure bandes amb música, efectes de so, i diàlegs.
f - Bandes de rètols/rotlles d'intertítols
Rètols impresos que són rètols separats o títols que han estat separats de la seva imatge corresponent
g - Rotlles de producció
Diferents tipus d'elements de producció (normalment pel·lícula enrotllada en un fus) abans de ser tallats i aplegats en les bobines.
n - No aplicable
El document no és un element de producció.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat.
| - Cap intenció de codificar

10 - Polaritat
Indica si la pel·lícula és positiva o negativa.
La polaritat positiva/negativa de pel·lícula cinematogràfica està relacionada amb la classe d'emulsió adherida sobre el suport de la pel·lícula.
a - Positiva
Els colors i/o els valors dels tons són els mateixos que els del material original.
b - Negativa
En una pel·lícula en blanc i negre, els valors dels tons són els oposats als del material original. En una pel·lícula en color, els valors dels tons són els complements de l'original (per exemple, el vermell apareix com verd en un negatiu de color).
n - No aplicable
La pel·lícula no té polaritat positiva o negativa.
u - Desconegut
La polaritat de la pel·lícula és desconeguda..
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat.
| - Cap intenció de codificar

11 - Generació
Indica com queda d'allunyat el document respecte al material original (per exemple, el negatiu de la pel·lícula o la cinta de vídeo original en la càmera). Les dades de la generació s'utilitzen en l'avaluació de la qualitat de les còpies disponibles, en la presa de decisions de conservació, i en la identificació del material disponible per visionat i recerca.
El concepte de generació representa el procés fotogràfic requerit per crear, duplicar, i conservar els materials d'imatges en moviment. El material produït successivament a partir de l'original és material de segona, tercera, quarta generació, etc. (per exemple, un negatiu original passa a còpia mestra positiva per duplicar el negatiu com a còpia de referència).
d - Duplicat
Duplicat, que generalment és un negatiu al qual s'hi refereixen com fals negatiu, i és una reproducció de la pel·lícula original o de la banda sonora. Un negatiu duplicat és fet a partir del positiu màster, el qual es va fer a partir d'un negatiu anterior. Un duplicat és com a mínim tres generacions posteriors a l'original. Els negatius duplicats es poden preparar o bé per obtenir característiques no presents en la imatge original, com en una obra amb efectes especials, o bé per protegir i ampliar la disponibilitat de producció del negatiu original muntat com quan es preparen negatius duplicats per a l'edició simultània en diferents laboratoris.
e - Còpia mestra
Còpia mestra, que generalment és positiva i s'hi fa referència com a còpia mestra positiva. És un positiu preparat especialment a partir d'una pel·lícula negativa de generació anterior i és usada per a la preparació de negatius duplicats i no per a la projecció. La còpia mestra es considera normalment material de segona generació.
o - Original
Original que generalment és un negatiu. És una pel·lícula exposada en una càmera i per tant de qualitat millor que les generacions subsegüents o derivades. Quan es fa referència a pel·lícules antigues, l'original és quasi sempre un negatiu. Tot i amb això, la pel·lícula original pot ser també un positiu.
r - Còpia de referència/còpia de visionat
Còpia de referència que es defineix tècnicament com una còpia de difussió que ha estat aprovada pel productor i el director de la pel·lícula. Una còpia de referència pot també significar una còpia guardada com a còpia de referència per avaluar la qualitat de les còpies subsegüents. En els arxius cinematogràfics, el terme s'utilitza per indicar que la pel·lícula pot ser visionada pels investigadors. No és material original, còpia mestra, o duplicat.
u - Desconegut
L'estadi de generació és desconegut.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat.
| - Cap intenció de codificar

12 - Suport de la pel·lícula
La pel·lícula del suport de seguretat és un suport de la pel·lícula relativament no inflamable que satisfà els requeriments ISO de suport de seguretat. En algunes pel·lícules, la frase suport de seguretat apareix en el marge de les pel·lícules cinematogràfiques. La pel·lícula en suport de nitrat és un suport de pel·lícula altament inflamable que no satisfà els requeriments ISO de pel·lícula de suport de seguretat.
a - Suport de seguretat, sense determinar
Pel·lícula de suport de seguretat el tipus de la qual no ha estat identificat.
c - Suport de seguretat, acetat sense determinar
Pel·lícula de suport de seguretat d'acetat el tipus exacte de la qual no ha pogut ser determinat, això és, es desconeix si és diacetat o triacetat.
d - Suport de seguretat, diacetat
Suport de pel·lícula de diacetat de cel·lulosa. Va ser introduït abans de la Primera Guerra Mundial per a les pel·lícules domèstiques, el suport de diacetat era més car i més imprevisible que el suport de nitrat i no va aconseguir l'acceptació en la producció de pel·lícula professional de 35 mm.
i - Suport de nitrat
Suport de pel·lícula de nitrat de cel·lulosa. El suport de nitrat de cel·lulosa va ser emprat en la fabricació de pel·lícula de 35 mm (i en alguna pel·lícula de 17,5 mm) fins el 1951. La pel·lícula de suport de nitrat ja no es fabrica.
m - Suport mixt (de nitrat i de seguretat)
Combinació de pel·lícula de suport de nitrat i de seguretat. L'ús d'un suport mixt va ser comú a l'inici dels anys 1950 quan les imatges en suport de nitrat s'empalmaven amb suport de seguretat en les pel·lícules cinematogràfiques de baix pressupost. En aquestes pel·lícules, fins al 50% de la pel·lícula consistia en imatges en suport de nitrat.
n - No aplicable
El document no té un suport de pel·lícula, per exemple, pel·lícula de paper.
p - Suport de seguretat, polièster
Suport de pel·lícula fet de resina sintètica (per exemple, un èster).
r - Suport de seguretat, mixt
Suports de pel·lícula de seguretat mixts empalmats junts, però exempts de nitrat.
t - Suport de seguretat, triacetat
Suport de pel·lícula de triacetat de cel·lulosa. El triacetat de cel·lulosa és un compost amb un alt contingut d'acetat amb unes característiques d'inflamabilitat molt baixes i de combustió lenta. Des de 1951, el triacetat ha estat usat tant per professionals com per aficionats en la producció de pel·lícules d'imatges animades.
u - Desconegut
El suport de la pel·lícula és desconegut.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat.
| - Cap intenció de codificar

13 - Categories de color específiques
Característiques de color de les imatges en moviment més específiques que les contingudes a 007/03 (Color).
Si les parts de color del document inclouen més d'un procés de color, es dóna un codi per al procés de color predominant. Els processos de color addicionals es descriuen al camp 500 (Nota general).
a - 3 capes de color
Tres capes d'emulsió: cian, magenta, i groc. Cada capa és sensible al seu propi color primari. Es va començar a utilitzar a principis dels anys 1950, les obres cinematogràfiques en color es van fer principalment amb tres capes de pel·lícula, també anomenada pel·lícula multicapa. Aquest procés també es coneix com tri-pack integral.
b - 2 colors, banda única
Una sola banda de pel·lícula ha estat exposada amb parells d'imatges mitjançant un prisma separador de feixos. Un dels parells d'imatges ha esta exposat a un filtre vermell i l'altre a un filtre verd. El negatiu resultant es va emprar per produir ambdues còpies consistents en dues bandes encolades juntes, i després en la història del procés, dues còpies per transferència de dues tonalitats de color. També conegut com Technicolor vermell i verd, el procés va ser emprat exclusivament pel Technicolor i va tenir el seu moment àlgid entre 1922 i 1933, tot i que va ser usat fins el 1936 per als dibuixos animats.
c - 2 colors sense determinar
Sistema de reproducció del color, que no pot ser identificat específicament i en què l'espectre visible està dividit tant en zones blaves i vermelles o com en zones verdes i vermelles per al seu enregistrament i presentació. Tot i ser utilitzat àmpliament en les primeres pel·lícules de color, la incapacitat inherent dels dos components per reproduir satisfactòriament la gamma de tons va convertir tots aquests sistemes en obsolets quan els processos de tres colors van esdevenir fàcilment disponibles i relativament barats.
d - 3 colors sense determinar
Sistema de reproducció del color, que no pot ser identificat específicament i en què l'espectre visible es divideix en tres seccions, normalment vermella, verda i blava amb finalitats d'enregistrament i presentació.
e - 3 bandes, color
Sistema de color en què s'han produït tres negatius de colors separats sobre pel·lícula en blanc i negre. Sovint s'utilitza 3 bandes, color com a sinònim de la marca registrada Technicolor. En el sistema Technicolor de tres components, la llum reflectida per l'objecte és transmesa a través d'una lent simple d'una càmera especial en la qual entra en un prisma. Una part de la llum passa a través del prisma i d'un filtre verd i produeix un negatiu verd. La llum restant és reflectida pel prisma i absorbida pels negatius per produir els negatius vermell i blau. Cada un dels negatius es revela per produir nous negatius que s'assemblen als negatius en blanc i negre.
f - 2 bandes, color
Sistema de color en què dues bandes de pel·lícula, una per enregistrar la llum vermella i una per enregistrar la blava, es fan córrer simultàniament en la càmera i exposades a través del suport de la part inicial de la pel·lícula. Aquestes dues bandes de negatius s'utilitzen després per produir còpies de duplicats de pel·lícula (pel·lícula amb emulsió per les dues cares del suport), amb una imatge vermellosa en una cara i una blavosa a l'altra cara, o una imatge virada en l'altra cara. Tot i ser molt usat en les primeres pel·lícules en color, la incapacitat inherent dels dos components per reproduir satisfactòriament la gamma de tons va convertir aquests sistemes en obsolets quan els processos de tres colors van esdevenir fàcilment disponibles. El procés va ser usat entre 1929 i 1950 aproximadament, entre d'altres, per les següents companyies: Cinecolor, Magnacolor, i Multicolor.
g - Banda vermella
Procés Cinecolor, en què el negatiu de separació de color blau-verd s'imprimeix com vermell. En el procés de Super Cinecolor, el negatiu de separació de color de la llum verda s'imprimeix com magenta (dit "vermell" per Cinecolor). En el procés de dos colors de Technicolor, el negatiu de separació de color de la llum verda s'imprimeix com vermell.
h - Banda blava o verda
El procés Cinecolor i el procés Super Cinecolor, en què la banda blava és el negatiu de separació de color de la llum vermella que s'imprimeix com blau-verd (dit "blau" per Cinecolor). En el procés de dos colors de Technicolor, la banda verda és el negatiu de separació de color de la llum magenta-vermell que s'imprimeix com vermell.
i - Banda cian
Negatiu de separació de color de la llum vermella que s'imprimeix com cian.
j - Banda magenta
Negatiu de separació de color de la llum verda que s'imprimeix com magenta.
k - Banda groga
Negatiu de separació de color de la llum blava que s'imprimeix com groc.
l - S E N 2
Negatiu d'exposició successiva 2. El S E N 2 és un mètode de fotografia per a pel·lícules cinematogràfiques en color en què les imatges de dos negatius de separació de color s'enregistraven sobre una sola banda de pel·lícula fotografiant dues vegades cada fotograma successivament per mitjà de filtres vermell i verd. El negatiu resultant s'imprimia òpticament, a continuació, utilitzant un mecanisme que salta els fotogrames. El procés es va restringir a la fotografia de dibuixos animats i titelles en què el moviment podia ser controlat de fotograma a fotograma. El procés d'exposició successiva el va deixar obsolet amb la introducció del negatiu de pel·lícula en color de 3 capes (multicapa).
m - S E N 3
Negatiu d'exposició successiva 3. El S E N 3 és un mètode de fotografia en color per a pel·lícules cinematogràfiques en què les imatges de tres negatius de separació de color s'enregistraven sobre una banda de pel·lícula fotografiant tres vegades cada fotograma successivament per mitjà de filtres vermell, blau i verd. El negatiu resultant s'imprimia òpticament, a continuació, utilitzant un mecanisme que salta els fotogrames. El procés es restringia normalment a la fotografia de dibuixos animats i titelles en què el moviment podia ser controlat de fotograma a fotograma. El procés d'exposició successiu va ser rarament usat després de la introducció del negatiu de pel·lícula en color de 3 capes (multicapa).
n - No aplicable
El document no és una pel·lícula en color.
p - To sèpia
To sèpia que és una conversió de la imatge platejada en blanc i negre a un to sèpia (de gris marronós a marró oliva fosc) mitjançant compostos metàl·lics. El sèpia era el to usat més habitualment, i es va utilitzar en còpies de pel·lícules en blanc i negre de seqüències especials per augmentar-ne l'efecte dramàtic o pictòric.
q - Altres tons
Color creat mitjançant l'alteració química del color, per exemple, l'urani produeix vermell, o mitjançant l'increment de la brillantor de la còpia. El virat difereix del tenyit en què les parts clares de la pel·lícula romanen sense ser afectades. Només la imatge platejada de la pel·lícula positiva resulta acolorida.
r - Tintada
Als començaments de la història dels tints, un tint es creava a partir de submergir una pel·lícula en un bany de tints químics per obtenir un to dominant. Posteriorment el material va esdevenir disponible ja tenyit en onze tons: color préssec, blau per la llum de la lluna, ambre per la llum del foc, etc. El tenyit d'una pel·lícula pot ser parcial o total. El tenyit va ser comú fins l'arribada del so.
s - Tenyits i virats
El color ha estat afegit a la pel·lícula usant una base tenyida i una emulsió virada.
t - Estergit
El color ha estat afegit usant plantilles, una plantilla per a cada color. El color estergit substituí la coloració manual usada els primers anys.
u - Desconegut
La classe específica de color és desconeguda.
v - Acolorit a mà
La imatge, produïda per un procés fotogràfic, està acolorida a mà. Codi usat sempre que el codi h (acolorit a mà) és present a 007/03 (Color).
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat, com ara quan cap procés de color és el predominant.
| - Cap intenció de codificar

14 - Classe de color del material o de la còpia
Tipus de material de la pel·lícula en color o de la còpia en color que representa el document.
a - Còpies per transferència del colorant embegut
Còpies en color de la pel·lícula creades per transferència de dues o més imatges amb colorants diferents sobre una sola banda de pel·lícula verge. El procés de transferència del colorant es va usar només per produir còpies. Les còpies per transferència del colorant embegut poden ser produïdes a partir de pel·lícula tirada originalment sobre pel·lícula multibanda o multicapa. El procés el va usar només la Technicolor Company des del 1928 fins al 1975 aproximadament. Les patents van ser venudes a la República Popular de la Xina, i des de 1980 aproximadament el procés ha estat disponible únicament a la Xina.
b - Material de tres capes
Material de color amb tres capes d'emulsió: cian, magenta i groc. Cada capa és sensible al seu propi color primari. Des de començaments dels anys cinquanta, la majoria de les pel·lícules en color han estat filmades i impreses en aquest material. També se li diu material de pel·lícula multicapa.
c - Material de tres capes, decoloració baixa
Material de color amb tres capes d'emulsió: cian, magenta i groc. Cada capa és sensible al seu propi color primari i és estable per reduir la decoloració tant com és possible. Ha estat disponible des de 1983 aproximadament.
d - Material duplicat
Material de color amb emulsió en totes dues cares. Generalment una cara és acolorida en vermell, i l'altra cara és acolorida o virada en blau.
n - No aplicable
El document no és una pel·lícula en color.
u - Desconegut
El tipus de material de la pel·lícula en color és desconegut.
z - Altres
Cap dels altres codis és apropiat.
| - Cap intenció de codificar

15 - Estat de deteriorament
Nivell de deteriorament d'una pel·lícula cinematogràfica
Els codis es llisten segons la gravetat del deteriorament. Si hi ha més d'una condició aplicable a la pel·ícula que es descriu, s'anota el codi de la condició de més gravetat.
a - Cap d'aparent
No hi ha deteriorament aparent ni en la pel·lícula cinematogràfica de nitrat ni en la pel·lícula cinematogràfica sense nitrat.
b - Nitrat: olor sospitosa
Els codis b-h s'utilitzen per anotar el deteriorament del nitrat. Els codis es llisten d'acord amb la gravetat de la condició del deteriorament. Si és aplicable més d'una condició a la pel·lícula que es descriu, s'anota el codi de la condició de més gravetat.
c - Nitrat: olor pudenta
d - Nitrat: marronós, descoloriment, color fos, polsós
e - Nitrat: enganxós
f - Nitrat: espumós, bombolles, butllofes
g - Nitrat: quallat
h - Nitrat: pols
k - Sense nitrat: deteriorament detectable
Els codis k-m s'utilitzen per anotar el deteriorament dels materials sense nitrat (pel·lícula de suport de seguretat, etc.). Els codis es llisten d'acord amb la gravetat del deteriorament. Si hi ha més d'una condició aplicable a la pel·lícula que es descriu, s'anota el codi de la condició de més gravetat.
l - Sense nitrat: deteriorament avançat
m - Sense nitrat: desastre
| - Cap intenció de codificar

16 - Completesa
Indica si es considera que el document catalogat és complet.
c - Complet
Es considera que és complet.
i - Incomplet
Es considera que és incomplet.
n - No aplicable
La completesa no és aplicable al tipus de pel·lícula cinematogràfica, per exemple: pel·lícules domèstiques, metratge sense editar, descarts, i material sense identificar, etc.
u - Desconegut
La completesa del document és desconeguda.
| - Cap intenció de codificar

17-22 - Data d'inspecció de la pel·lícula cinematogràfica
Sis caràcters que indiquen la data més recent d'inspecció de la pel·lícula cinematogràfica , la data s'anota en la forma ssaamm(segle/any/mes). S'utilitza un guió per a cada part desconeguda de la data. Quan no hi ha cap intenció de codificar aquestes posicions, s'hi anoten sis caràcters de farciment (||||||).
La data d'inspecció de la pel·lícula cinematogràfica pot ser la data en què es va catalogar el document o la data en què va ser visionada. Si la data és completament desconeguda, s'hi anoten sis guionets.
007/17-22 199312
[Desembre de 1993]
007/17-22 1987--
[Inspeccionada el 1987; el més és desconegut]

EXEMPLES

007 mr#caaadmnartauac198606
[El document és una pel·lícula cinematogràfica (007/00); en una bobina (01); en color (03); amb obertura estàndard de so (04); incorporat en el suport (05); banda sonora òptica (06); 16 mm (07); so monofònic (08); elements de producció no aplicables (09); emulsió positiva (10); còpia de referència/de visionat (11); suport de seguretat (triacetat) (12); 3 capes de color (13); classe de color de material desconeguda (14); deteriorament no aparent (15); pel·lícula completa (16); i data d'inspecció juny de 1986 (17-22).]
007 mr#bf##fnnartnnai198512
[El document és una pel·lícula cinematogràfica (007/00); en una bobina (01); en blanc i negre (03); obertura estàndard de silenci (04); sense so (05-06); 35 mm (07); classe de so i elements de producció no aplicables (08-09); emulsió positiva (10); còpia de referència (11); suport de seguretat (triacetat) (12); categories del color i de material no aplicables (13-14); deteriorament no aparent (15); pel·lícula incompleta (16); i la pel·lícula va ser inspeccionada el desembre de 1985 (17-22).]

CONVENCIONS D'ENTRADA

Longitud de camp - El camp 007 per a la categoria del pel·lícula cinematogràfica, té actualment vint-i-tres posicions definides. Les primeres vuit posicions (007/00-07) s'han d'utilitzar sempre. Una institució pot decidir de codificar addicionalment les posicions següents a 007/07, fins la 007/22 inclosa. Com que les definicions dels codis del camp 007 depenen de la posició en què apareixen, la codificació de les posicions posteriors a 007/07 obliga a que cada posició precedent contingui un codi o caràcter de farciment (|).

HISTÒRIA DELS DESIGNADORS DE CONTINGU

01 - Designació específica de material [NOU, 2009]
o - Rotlle de pel·lícula

007/02 - Original versus reproducció [OBSOLET, 1997] [USMARC només]
Els codis definits eren: f (Facsímil), o (Original), r (Reproducció); u (Desconegut).

007/04 - Presentació del format de la pel·lícula cinematogràfica
n - No aplicable [OBSOLET, 1983]
e - Altres [OBSOLET, 1980]
e - Altres formats panoràmics [NOU,1981]

007/06 - Suport sonor
g - Altres [OBSOLET, 1980]
g - Banda sonora òptica i magnètica en pel·lícula cinematogràfica [NOU,1985]

007/09 - Elements de producció
h - Altres [OBSOLET, 1988]

007/17-22 - Data d'inspecció de la pel·lícula cinematogràfica [CAN/MARC només]
Abans de la definició d'aquesta posició, la data d'inspecció de la pel·lícula cinematogràfica es codificava en el camp 009/16-19 per a Materials Visuals (Data d'inspecció de la pel·lícula cinematogràfica).

Biblioteca de Catalunya >> MARC >> Bibliogràfic >> 00X >> 007 >> 007 (Pel·lícula cinematogràfica)
(03/05/2012)
snb@bnc.cat