You are at: Home / BC Blog / Els dissenys mudèjars del fons Emili i Santiago Brugalla


Right menu

Archive

Mo Tu We Th Fr Sa Su
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tags



Els dissenys mudèjars del fons Emili i Santiago Brugalla

A mesura que anem processant els fons provinents del taller Brugalla, ens van passant per les mans dissenys d’estils molt diferents, tots ells realitzats amb gran precisió i cura, ja es tracti d’estils clàssics o moderns, però en aquest apunt volem fer una menció especial  dels  dissenys mudèjars.

Entre els segles XII i XVI a l’estat espanyol es va desenvolupar un estil artístic autòcton que practicaven els mudèjars i moriscos, es tractava d’un estil cristià però que incorporava influències, elements o materials d'estil hispanomusulmà. Aquesta tendència es podia trobar tant en arquitectura com en arts decoratives.

En el camp de l’enquadernació, durant l’edat mitjana, la decoració que dominava a Europa era la decoració d’estil gòtic. En canvi, entre les enquadernacions medievals espanyoles imperava l’estil propi anomenat  mudèjar. Aquest tipus de decoració era fruit de la fusió entre l’estil gòtic i el procedent de la tradició aràbiga.

Plantilla per a  la realització d’una enquadernació d’estil mudèjar

Plantilla per a la realització d’una enquadernació d’estil mudèjar

Aquest estil perviu a través dels segles, però és durant l’època romàntica que comença la seva recuperació. El gust per tot allò que sigui oriental i exòtic fa que es valorin els estils tradicionals mudèjars, s’aprenguin les tècniques del passat i s’adaptin al gust i a les tècniques del moment. Aquesta recuperació tindrà la seva màxima esplendor en les enquadernacions dels tallers d’Hermenegildo Miralles i el de Miquel i Planas.

Ramon Miquel i Planas va ser un dels grans estudiosos d’aquesta tècnica hispanoàrab i, a més a més, va ser en el seu taller d’impressió i enquadernació on va treballar Joaquim Figuerola, que es va convertir en el principal restaurador de l’estil mudèjar.

La Biblioteca de Catalunya conserva entre els seus fons el Cançoner Gil, enquadernat el 1909 per Joaquim Figuerola amb ferros gravats per ell mateix i que és uns dels primers exemples de la recuperació d’aquest estil tradicional.

Des d’aquest moment els dissenys mudèjars han conviscut amb els altres estils que han anat sorgint, i són molts els enquadernadors que han realitzat enquadernacions amb aquest tipus de decoració.

Plantilles per a la realització de lloms d’estil mudèjar

Plantilles per a la realització de lloms d’estil mudèjar

Dins el taller d’Emili i Santiago Brugalla també es van crear enquadernacions amb aquestes característiques, resultat de combinar filets, entrellaçats i petits punts decoratius, ja sigui només amb gofrats o amb petits elements daurats. Les plantilles de treball que es van utilitzar per fer aquestes enquadernacions, i que il·lustren la manera de realitzar aquest estil decoratiu, es conserven aquí a la Biblioteca de Catalunya, així com la col·lecció de ferros de daurar que es van utilitzar per  a la seva realització.

Plantilla per a la realització d’una enquadernació d’estil mudèjar

Plantilla per a la realització d’una enquadernació d’estil mudèjar

 

Pilar Estrada
Unitat Gràfica

Comments

Bona feina de divulgació

Un apunt clar i entenedor. Les plantilles de treball tenen valor per elles mateixes (no només com a projecte). Gràcies per mostrar-nos-les